poniedziałek, 23 kwietnia 2012

Relacja; 21 kwiecień- POGRZEB LINII KOLEJOWEJ DO PSZOWA czyli ZA TRUMNą po Śląsku


Organizator: Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska

Trasa: Katowice – Rybnik – Rybnik Towarowy RTA – Rybnik RbC – Sumina – Nędza – Syrynia – Lubomia – Pszów – Syrynia - Lubomia – Nędza – Kuźnia Raciborska – podg Stare Koźle – podg Nowa Wieś – Rudziniec Gliwicki – Gliwice – Ruda Chebzie – Ruda Orzegów – Zabrze Biskupice – Zabrze Makoszowy – Ruda Kochłowice – Hajduki – Katowice



Chwilę przed godziną 8:00 z toru 9 przy peronie 1 Katowickiego dworca wyruszył pociąg specjalny do Pszowa zabierając na swoim pokładzie około 100 osób chcących poznać śląskie żelazne szlaki, a przede wszystkim pożegnać linię kolejową z Raciborza Marklowic do Pszowa. Nasz pociąg był prawdopodobnie ostatnim pociągiem który wjechał na teren kopalni Anna która po prawie 180 latach wydobycia jest zamykana, a wydobycie węgla zostaje przeniesione do kopalni w Rydułtowach.
Pierwszym z ciekawych miejsc które odwiedziliśmy był Rybnik Towarowy miłośnicy kolei mieli okazję przejechać łącznicami wykorzystywanymi wyłącznie przez pociągi Towarowe. Następnie pojechaliśmy w stronę Nędzy i Raciborza Marklowic gdzie wjechaliśmy na niebawem zamykany szlak do Pszowa. Pociąg wzbudzał bardzo duże zdziwienie mieszkańców miejscowości zlokalizowanych przy szlaku, wiele osób zatrzymywało się i z zainteresowaniem przyglądało. Na stacji w Pszowie zostaliśmy powitani przez pracowników DB Schencker oraz przez emerytowanego kolejarza Pana Fojcika. Pan Fojcik opowiedział nam o historii kopalni oraz kolei w regionie. Po zrobieniu zdjęć na tle kopalni pociąg wyruszył w drogę powrotną. Z niedużym opóźnieniem przemierzaliśmy szlaki Raciborszczyzny, Kozielskie aż do Gliwic i dalej do Chebzia. Warte uwagi były mijane przez nas ciekawe miejsca takie jak: Arboretum Bramy Morawskiej czy Kopalnia Piasku Kotlarnia(Korzonek). Przejechaliśmy także łącznicą omijającą Kędzierzyn Koźle, na co dzień nieużywaną w ruchu pasażerskim.
W Chebziu zmieniliśmy kierunek jazdy i udaliśmy się w stronę Zabrza Biskupic. Niemałe było zdziwienie mieszkańców spacerujących, których mijaliśmy naszym pociągiem, wszyscy zwracali uwagę na pełny pociąg osobowy jadący taką niecodzienną trasą. Miłośnicy kolei mieli okazję zobaczyć przemysłową esencję Górnego Śląska, gdyż do Katowic jechaliśmy typowo industrialną trasą przez Zabrze Makoszowy, Rudę Kochłowice i Hajduki. Naszą podróż zakończyliśmy na torze przy 3
peronie dworca Katowice. Stąd uczestnicy zadowoleni udali się do domów, w dużej części przesiadając się na na inne.
Obsługę trakcyjną zapewniła lokomotywa PKP CARGO SM31-073, oraz dwa wagony przedziałowe 2 klasy wypożyczone od PKP Intercity, kierownikiem naszego pociągu był pracownik spółki Przewozy Regionalne.
Dziękujemy wszystkim podróżnym za wspaniałą atmosferę na pokładzie pociągu i udaną wspólną wycieczkę po śląsku w wiosennej i słonecznej aurze.

Największe podziękowania należą się Januszowi Szocińskiemu z PKP Cargo za nieocenioną współpracę przy organizacji imprezy w ramach PKP Cargo, oraz innym osobom z PKP Cargo i PKP PLK które przyczyniły do tego by przejazd się odbył oraz pomogły pokonać wszelkie pojawiające się trudności.

Szczególne podziękowania kieruje się także dla:
  • Kierownictwu DB Schenker Rail oraz pracownikom oddziału DB Schenker Rail i Infra Silesia w Pszowie za otwarcie stacji, umożliwienie wjazdu na stację Pszów i prowadzenie manewrów na stacji.
  • Dyrekcji KWK Rydułtowy-Anna i kierownictwu ruchu Anna za umożliwienie wjazdu na teren stacji Pszów.
  • Dyrekcji Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych za udostępnienie kierownika pociągu.
  • Kierownikowi pociągu i maszynistom prowadzącym nasz pociąg za wspaniałą współpracę.
  • Członkom Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska za pomoc w organizacji przejazdu jak i w trakcie samego przejazdu.
  • Ostremu za pomoc przy organizacji fotostopów, oraz WARSikowi za pomoc przy organizacji fotostopów, zapowiedzi przez radiowęzeł i zapewnienie skomunikowania z pociągami do Warszawy i Przemyśla.
  • Wojciechowi Kolondra za przygotowanie i druk biletów, oraz broszur rozdawanych w trakcie przejazdu.
Oprócz wymienionych osób podziękowania kieruje się dla PKP Cargo S.A. za uruchomienie pociągu i obsługę trakcyjną, PKP Polskie Linie Kolejowe za umożliwienie wjazdu na ciekawe linie, PKP Intercity za wypożyczenie wagonów, spółki Przewozy Regionalne za udostępnienie obsługi konduktorskiej, DB Schenker Rail za obsługę stacji Pszów, Pizzerii DŁUGA2 za realizację tego nietypowego zamówienia. Dziękujemy także wszystkim pozostałym którzy w mniejszym lub większym stopniu przyczynili się do tego przejazdu.
Fotorelacja.->

Zdjęcia wykonał Semaforek
 Pociąg specjalny do Pszowa podczas postoju na stacji Rybnik Towarowy

Pociąg specjalny do Pszowa mija dworzec w Brzeziu

Pociąg specjalny do Pszowa na tle ceglanych stodół w Lubomi

Pociąg specjalny do Pszowa przejeżdża groblą na terenie kompleksu stawów rybnych Wielikąt.

Pociąg specjalny do Pszowa obok nastawni stacji Syrynia.

Pociąg specjalny podczas manewrów w Pszowie.

Pociąg specjalny opuszcza Pszów

Pociąg specjalny z Pszowa na efektownym łuku w rejonie Pszowskich Dołów

Pociąg specjalny z Pszowa obok zabudowań nieczynnego szybu w Zawadzie

Pociąg specjalny z Pszowa z brzózkami w okolicy ul. Młodzieżowej w Zawadzie.

Pociąg specjalny opuszcza stację Ruda Chebzie

Pociąg specjalny na nasypie w okolicy Orzegowa

Pociąg specjalny nad linią piaskową w Orzegowie

4 komentarze:

  1. Witam!

    Szkoda, że nie uczestniczyłem w tak zacnym, arcyciekawym kursie. Świetne Fotografie. Pozdrawiam Uczestników oraz Stację Ruda Śląska Chebzie! =;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Obsługa Lokomotywy SM31-07323 kwietnia 2012 21:49

    Po dziesięciu latach jazdy na "Pszowach" doczekałem:(:(:( "zamkniecia" tej lini.Przynajmniej pamiatka na fotografiach zostanie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Oby jeszcze wróciła.
    Pozdrawiam Drużynę Trakcyjną SM 31 — 073.

    OdpowiedzUsuń
  4. Błędem było nazywanie tego przejazdu ostatnim, na pewno przyczyniło się to do szybszej dewastacji tej pięknej linii kolejowej, było to nierozważne i krótkowzroczne działanie. My się staramy o uruchomienie na tych liniach kolei turystycznej i powolną jej odbudowę. Na chwilę obecną Przejezdny jest odcinek Markowice - Syrynia. Nastawnię niedawno ktoś podpalił, 30 m toru w kierunku Pszowa z Syryni rozkręcono i pocięto (tych akurat złapano) a na Pszowskich dołach szyny są porozkręcane. Rozmawiamy z PKP o naprawie (straty w torowisku wyceniono na ok 11tyś zł) bo jeszcze tego jest niewiele. 28.X robimy piknik kolejowy, który ma promować nasze działania co do turystycznej linii. Być może jeszcze w tym roku uruchomimy kilka przejazdów. Szczegóły na http://tek.wb.pl

    OdpowiedzUsuń