środa, 1 sierpnia 2012

Jak skutecznie złożyć reklamację za bilet kolejowy?





Instrukcja w pięciu krokach:

Pierwsze: zachowaj bilet. Nie wyrzucaj go! Bilet to podstawa dochodzenia rekompensaty. Zbieraj też wszelkie dokumenty potwierdzające koszty poniesione z winy kolei (np. bilet autobusowy, rachunek za nieplanowany nocleg, kwit z pralni, niewykorzystane bilety do teatru, itp.)

Drugie: zapamiętaj (zapisz) dokładne okoliczności: datę, godzinę zdarzenia. Informacje o pociągu (planowa godzina odjazdu i przyjazdu do stacji, rodzaj pociągu. Jeśli możesz to ustalić - numer pociągu)

Trzecie: w sytuacjach nietypowych, żądaj od konduktora by na odwrocie biletu opisał zaistniałą sytuację (przykłady: brak ogrzewania w pociągu, błędny rozkład jazdy, brak możliwości zajęcia miejsca siedzącego mimo posiadania rezerwacji, itp.)

Czwarte: ustal, pociągiem jakiej spółki podróżowałeś/-aś, znajdź właściwy adres e-mail.

Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz ustalić właściwego adresata, skieruj reklamację do Urzędu Transportu Kolejowego: pasazer@utk.gov.pl - Urząd odpowiednio ją przekaże, a później poinformuje o efektach.

Piąte: napisz e-mail z reklamacją. Koniecznie określ:
  • okoliczności (data, godzina, pociąg)
  • przedmiot reklamacji (zwięźle, ale konkretnie!)
  • formę rekompensaty, jakiej oczekujesz
  • numer konta bankowego, jeśli wnioskujesz o rekompensatę finansową. Nie możesz podać numeru konta? Podaj adres zamieszkania (do przekazu pocztowego)
  • swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, może przydać się adres poczty tradycyjnej, ale zwykle nie jest niezbędny. Niektórzy przewoźnicy jednak go kategorycznie wymagają, np. Koleje Mazowieckie)

Załącz czytelne zdjęcie lub skan biletu, jeśli jest on istotną częścią reklamacji (przy biletach internetowych może być oryginalny PDF, chyba że na wydruku masz adnotację konduktora).

KONIEC - teraz cierpliwie czekaj. Czas oczekiwania nie powinien przekroczyć 30 dni. Jeśli w tym terminie brak odpowiedzi, przypomnij przewoźnikowi o swojej sprawie, najlepiej od razu wysyłając kopię wiadomości do Urzędu Transportu Kolejowego (adres: pasazer@utk.gov.pl ).

W razie wątpliwości, czy reklamacja jest słuszna, jakiej rekompensaty możesz oczekiwać, albo jak uzasadnić swoją skargę - śmiało zapytaj na http://www.forumkolejowe.pl w "Dziale pieszego pasażera". Postaramy się pomóc!

1 komentarz: